Veel geld verdienen hangt niet af van geluk. Vaak komt het allemaal neer op jezelf en niemand anders. Of je nu je kans waagt op de beurs, je eigen zaak runt of hogerop probeert te geraken in je bedrijf: als je succesvol wil zijn, moet je bepaalde karaktertrekken hebben. Hier zetten we even op een rijtje wat al die succesvolle verdieners met elkaar gemeen hebben en hoe jij ook kunt veranderen in eens echte ‘moneymaker’.
Succesvolle zakenmensen zijn meestal realistische mensen. Dit wil zeggen dat ze een goede balans hebben gevonden tussen negatief denken en optimistisch zijn. Ze zullen zelden onnodige en ongegronde risico’s nemen, zijn goed op de hoogte van hun zaak en van wat er gaande is in de wereld. Ze springen in op trends, maar moeten ook even afstand kunnen nemen om een objectiever zicht te krijgen op hun situatie. Vraag jezelf elke keer dat je een beslissing nemt af of je wel realistisch bent. Risico’s nemen kan goed zijn, maar zorg er dan wel voor dat je een heel goede reden hebt.
Het maakt niet uit hoe goed je ideeën zijn, als ze enkel in je hoofd blijven zitten heeft niemand er wat aan. Actie ondernemen is wat succesvolle mensen onderscheidt van de rest. Zij zitten niet te wachten tot er iets gebeurt, maar gaan zelf actief op zoek en verkennen de mogelijkheden die er zijn. Je moet natuurlijk niet overdrijven: actie puur om de actie kan leiden tot roekeloze beslissingen.
Succes vraagt hard werk, daar kan je niet omheen. Maar als je werk je passie is, heb je een serieuze streep voor op de rest. Hoe meer je gepassioneerd bent door je werk, hoe minder moeite je zal hebben om je volledig te geven. Passie voor je werk zal ook gemakkelijk overslaan op anderen: je werknemers en potentiële klanten. Je zal het een stuk minder erg vinden hard te werken en overuren te kloppen voor iets dat je met hart en ziel doet.
Je passie volgen kan wel eens betekenen dat je van de mainstream moet afwijken. Dat is meestal een positieve zaak. Niemand zit op ‘meer van hetzelfde’ te wachten. Nieuwe en verfrissende ideeën slaan in de meeste gevallen veel beter aan. Pas wel op dat je niet te fel vervreemd geraakt van wat het publiek wil.
Zelfvertrouwen is iets wat geen enkel succesvolle man ontbreekt. Je moet het niet alleen hebben, maar ook uitstralen. Mensen zullen sneller overtuigd zijn van je kunnen als je zelfzeker overkomt. Mensen zullen sneller je product kopen, met je in zee gaan, je idee financieren, of met je willen werken. Als je weet wat je wil, kan je jezelf met competente mensen omringen die allemaal meewerken aan jouw succes.
Als er één ding is dat je kan missen als kiespijn, is het wel overdadige emoties. Emotionele beslissingen kunnen in het zakenleven fataal zijn. Als een investeerder je idee afwijst, vat het dan niet persoonlijk op. Als een vriend of collega je zegt dat je idee slecht is, word dan niet kwaad. Probeer eerder uit te vinden waarom hij je idee slecht vindt. Zie het als opbouwende kritiek en werk van hieruit verder aan je idee. Hoe meer succes je hebt, hoe meer kritiek je zal krijgen. Wees hierop voorbereid.
Dit bericht is gepost op 20 maart 2008 om 09:32 uur en is geplaatst in Algemeen.