Beurgrafieken kunnen massa’s informatie leveren als je weet waar je naar moet kijken. Beursgrafieken bestaan in verschillende soorten, maten en types, maar een paar basisgegevens komen in iedere grafiek voor. Als je ze gebruikt in combinatie met andere indicatoren, kun je je beursresultaten zelfs aanzienlijk verbeteren.
Tot de belangrijkste informatie die je van een grafiek kunt afleiden, behoort de weerstand of resistance. De weerstand is het prijsniveau waarboven een aandeel moeilijk kan stijgen. De bodemweerstand van een aandeel wordt de ‘floor’ (vloer) genoemd, de hoogste weerstand de ‘ceiling’ (plafond).
Als het aandeel zich op de ‘floor’ bevindt, betekent dat dat beleggers de aandelen kopen tegen de bodemprijs, om de prijs terug te stabiliseren of zelfs op te drijven. Als een aandeel zijn plafond bereikt, stoppen de beleggers de opkomst van het aandeel en halen ze de prijs weer naar beneden.
De beste manier om de weerstandniveaus van een aandeel te ontdekken op een beursgrafiek is door prijzen te vinden waarbij het aandeel naar opzij verschuift. Een voorbeeld: als het aandeel eerst aan 35 verkocht wordt, daarna richting 30 zakt, maar dan weer in waarde stijgt, dan was 30 waarschijnlijk de floor.
Hoe vaker een weerstandsniveau getest wordt, des te sterker het wordt. Als het aandeel door zijn ‘floor’ van 30 breekt, wordt de floor de ceiling.
Een ander kenmerk van beursgrafieken is het volume, oftewel het aantal aandelen dat per dag verkocht wordt. In de meeste beursgrafieken staat het volume van de verhandelde aandelen onderaan. Kijk uit naar aandelen met een groter volume dan normaal het geval is. Als een aandeel stijgt en een hoog volume kent , zal dat waarschijnlijk zo blijven. Als een aandeel stijgt, maar een laag volume kent, kan dat een teken zijn van onzekerheid. De winst kan dan maar van korte duur zijn.
Een derde belangrijk kenmerk is de ‘gap’ of de kloof. Een gap komt voor wanneer een aandeel naar boven of onder schiet en zo een lege ruimte nalaat in de grafiek. De sluitingsprijs van een aandeel is namelijk niet noodzakelijk de beginprijs van de dag erna. Een voorbeeld: een aandeel sloot de vorige dag af aan 26 dollar en opent de volgende dag aan 28 dollar. Er is dan een gap van 2 dollar.
De oorzaak van een ‘gap’ is vaak te zoeken in het nieuws: economisch nieuws, politiek nieuws of wereldwijde gebeurtenissen. Sommige sectoren worden meer dan andere beïnvloed door het nieuws.
Dit bericht is gepost op 6 maart 2008 om 14:18 uur en is geplaatst in Beleggen en investeren.