Wat is Tax-on-web?

Tax-on-web is een online applicatie die je de mogelijkheid biedt je belastingsaangifte elektronisch in te dienen. Tax-on-web werd voor de eerste keer in gebruik genomen in 2003. Het aantal bezoekers is sindsdien gestaag blijven groeien.

Voor wie is Tax-on-web

Bijna iedereen kan zijn inkomsten in de personenbelasting online aangeven. Tot die groep behoren bijna alle privépersonen en zelfstandigen.

Aanvraag

Met een gebruikersnaam, paswoord en een lijst persoonlijke codes (token) kun je via je persoonlijke taxbox toegang krijgen tot je aangifte. Gehuwden of samenwonenden moeten een gemeenschappelijke aangifte indienen via dezelfde Taxbox. Maar zowel je partner als jij moeten over een eigen gebruikersnaam, paswoord en token beschikken.

De gebruikersnaam, het paswoord en de token kun je aanvragen via www.taxonweb.be. De token moet de toegang tot je Taxbox nog eens extra beveiligen. De token wordt binnen 10 dagen na de aanvraag naar je toegestuurd.

Als je een van de voorgaande jaren al gebruik gemaakt hebt van Tax-on-web, kun je met dezelfde gebruikersnaam, paswoord en token werken.

Als je al een elektronische identiteitskaart (eID) hebt, kan je je inschrijven op de federale portaalsite en hoef je geen token aan te vragen. Je hebt dan wel een kaartlezer en de bijhorende software nodig.

Taxbox

Een van de vele voordelen van een Taxbox is dat je niet langer naar het controlekantoor hoeft te gaan om je aangifte in de bus te deponeren.

Als je je aangifte online invult, kun je via een simpele muisklik bij iedere rubriek extra informatie opvragen over de betreffende rubriek, wat je veel zoekwerk bespaart.

Vanaf 2007 zijn bepaalde rubrieken vooraf al ingevuld. Dat zijn de elektronische gegevens waarover de overheid op dat moment al beschikt zoals de gegevens van de inkomstenfiches, de gegevens met betrekking tot sommige belastingvoordelen en gegevens met betrekking tot de onroerende inkomsten die voorkomen op het aanslagbiljet van het vorige aanslagjaar.

Andere voordelen

In tegenstelling tot bij de papieren aangifte hoef je geen bewijsstukken mee op te sturen.
Elektronisch je aangifte indienen vermindert het foutenpercentage. Het systeem kan zelf al een hoop fouten eruit filteren. Die worden in het rood aangeduid.
Voor je de aangifte verzendt, wordt de inhoud ervan gevalideerd. Je kunt dus alleen verzenden als er in de aangifte geen logische fout geslopen is.
Bij het invullen van de belastingsaangifte kun je de belasting laten berekenen door een module. Op die manier kan je het aanslagbiljet op zijn juistheid nakijken.

Dit bericht is gepost op 25 april 2008 om 16:11 uur en is geplaatst in Algemeen.

Laat een reactie achter
ID); ?>
Andere interessante artikels:
© 2024 · financieleinformatie.be Merken en domeinen zijn eigendom van Internet Ventures. Website beheerd door Volo Media.