Een beursintroductie of Initial Public Offering (IPO ) is de eerste verkoop van de aandelen van een bedrijf via beurshandel.
Bedrijven die besluiten toe te treden tot de beurs, zijn vaak jonge en kleine vennootschappen die vreemd kapitaal willen.
Door aandelen te verkopen via de beurshandel, kan een onderneming in een keer een veel grotere groep investeerders bereiken. Een onderneming krijgt zo ook meer publiciteit.
Een beursintroductie kan ook riskant zijn. Zo is een van de grote nadelen van een beursintroductie het risico op een overname. Door aandelen van kleine aandeelhouders over te kopen, kunnen concurrerende bedrijven meerderheidsaandeelhouder worden.
Banken zijn vaak niet zo geneigd een jonge onderneming met een hoog bedrijfsrisico te financieren. Daarom zijn de bedrijven genoodzaakt hun aandelen te verkopen aan privébeleggers.
Als een bedrijf aandelen verkoopt via de beurshandel, zal het nieuwe aandelen moeten uitbrengen om nog extra kapitaal te winnen. Het geld dat de aandeelhouders betalen voor de nieuw uitgegeven aandelen, gaat rechtstreeks naar de onderneming. Later kopen en verkopen aandeelhouders van en aan elkaar. Zo creëren de meeste beleggers hun rendement.
Bij een IPO kan een bedrijf dus kapitaal verzamelen en het gebruiken voor de toekomstige groei. De onderneming moet de aandeelhouders dus niet terugbetalen. De aandeelhouders hebben in de toekomst wel recht op dividenden, delen van de winst van de onderneming.
Dit bericht is gepost op 21 februari 2008 om 17:09 uur en is geplaatst in Beleggen en investeren.